Kunstpark

Kunstliefhebbers halen hun hart op in Kunstpark De Haenen! Naast onze eigen collectie, verspreid over het golfpark, zijn er regelmatig exposities van diverse kunstenaars te bewonderen. Door deze prachtige kunstwerken te tonen in een mooie, groene omgeving die rust uitstraalt, weten ook vele niet-golfers de weg naar De Haenen te vinden!

Kunstroute De Haenen

In 2012 organiseerden wij voor de eerste maal een Kunstroute. Een prachtige expositie van vele kunstenaars resulteerde in vele positieve reacties van golfers, bezoekers en kunstliefhebbers. Enthousiast geworden, besloot de eigenaar van het golfpark om ‘De Haenen’ kunstcollectie op te bouwen. De afgelopen jaren is deze steeds verder uitgebreid.

Kunstpark De Haenen - kunstroute Breda

Kunst en historie

De kunstroute is circa 2 km en ligt midden in de golfbaan. Door het Kunstpark, indrukwekkende historie en vier verschillende landschappen laten wij zien hoe bijzonder het is om in de omgeving van De Haenen te golfen of te genieten van een wandeling, lunch of diner.

Kunstroute

Als u de kunstroute loopt, bent u misschien benieuwd naar de betekenis van de kunstwerken. Soms staat deze erbij, soms houdt de kunstenaar dit liever voor zichzelf. Geniet hier onder alvast van een selectie van onze kunstwerken!


Sjef Voets

Een beeld van Sjef Voets (1956) begint in de aarde. Het lijkt alsof het rechtstreeks uit de aarde oprijst, op de aarde weer tot stilstand komt. Alle bewegingen die het beeld maakt, voltrekken zich tussen die afkomst en dat eindpunt. Uit de aarde naar de aarde. Het beeld bij hole 1 vormt een hommage aan de missionarissen. De pijlen wijzen eerst naar binnen. Burgers die van alle windstreken intraden bij de congregatie. Dan trapsgewijs omhoog als bewijs voor de opleiding die men kreeg in het Missiehuis. Dan de pijlen wijzend naar buiten uitgezonden naar vele continenten. De Escher-achtige harten beelden de liefde en het geloof uit.


Mozaïek Benkse

Een Social Sofa is een zitbank met mozaïek in een openbare ruimte, naar een idee van Karin Bruers (1962), een cabaretière uit Tilburg. Zij kwam op het idee om mensen met elkaar in contact te brengen. Zij wilde 1000 van de sofa’s oftewel ‘benkske’ geplaatst zien in heel Nederland. De eerste is in 2006 in Tilburg onthuld. Inmiddels zijn in vele andere plaatsen in Nederland deze banken geplaatst. Iedere bank uniek in zijn ontwerp. In het ontwerp van De Haenen vindt u de kleuren van tropische landen, het kruis van het geloof, de rechthoek als huis daarvan en het omgekeerde hart als het uitdragen van het katholieke geloof in landen met een ander geloof.


Juul Baltussen

Op talloze exposities en kunstmarkten maakten bezoekers al kennis met het abstracte en realistische werk van Juul Baltussen. Zijn passie voor staal en ijzer kent geen grenzen. Twee jaar lang was hij in de leer bij Cees Clement in Vught. ‘De beste kunstsmid die Nederland tot op heden heeft voortgebracht’, is de stellige overtuiging van de Brabantse kunstenaar.

 

 


Maarten Vaessen

Maarten Vaessen maakt ijzeren sculpturen. De tuinsculpturen worden in een mooie landschapstuin tentoongesteld. Ook op De Haenen zijn een aantal werken van zijn hand te bewonderen.

 

 


Joost van den Toorn

In het werk van Joost (1954) laat hij zich inspireren door etnografica en outsiderkunst, waarvan hij zelf een uitgebreide collectie bezit. Zijn eigen kunstwerken hebben vaak een cartoonesk uiterlijk, waarbij oude symbolen worden gecombineerd met populaire beeldtaal. De beelden van Joost zijn in bezit van vele privécollecties en musea, waaronder het Kröller Muller. Dit beeld heeft de titel Drunken Master.


Ronald Westerhuis

Ronald Westerhuis (1971) is een ontdekker van internationale landschapssculptuurprojecten en meerdere monumentale stalen sculpturen, voor zowel publieke plaatsen als private collecties. De unieke objecten die hij maakt blijven verrassen in kwaliteit en variëteit en worden over de gehele wereld met zeer veel enthousiasme ontvangen. De bol op hole 1 is gemaakt van roestvast staal. Door de speciale slijptechnieken en de toepassing van spiegelende vlakken heeft het kunstwerk een dynamisch effect. De een ziet er een golfbal met de glimmende dimples in en de andere herkent de wereldbol als een ronde spiegel van het landschap.


Dorethe Jehoel

Dorothe Jehoel (1950) heeft in Nederland als beeldhouwer haar plaats meer dan veroverd. In veel steden is in de openbare ruimte werk van haar te zien. De beelden van Jehoel zijn vervreemdende eenlingen, die opzichtig staan geplaatst voor een kantoorgebouw, op een rotonde of in een winkelstraat. Het beeld tussen hole 8 en 9 langs de Oosterhoutseweg vormt een herinnering aan golfclub De Suykerberg, een 9-holes baan aan de westkant van Teteringen. Het wijst naar het westen, de groene bollen vormen de Suykerberg en in het paarse vierkant zijn de negen holes uitgebeeld.


Glaskunst

De Staatlichte Glasfachschule Hadamar presenteert en verkoopt de examenstukken van de studenten op de grootste glasbeurs ter wereld, de Glastec te Dusseldorf. Op deze manier worden de studenten voor de eerste keer een internationaal podium gegund. De Haenen heeft alle examenstukken van 2012 aangekocht. Het verbindende element is dat alle stukken zijn gemaakt door glas in mallen te smelten en daarna langzaam af te koelen. De kleurkeuze en de vorm is door door iedere student zelf bepaald.


Philippe Timmermans

Meer dan dertig jaar maakte Philippe (1957) driedimensionale prototypes, voerde hij sculpturale opdrachten uit voor o.a. musea en verzorgde hij design en publiciteit. Sinds 2011 legt hij zich vooral toe op zijn eigen vrije werk. Zijn figuratieve sculpturen proberen – op eigentijdse wijze – gestalte te geven aan niet tastbare gevoelens en reflecties. De meer realistische beelden zijn geworteld in de traditie van de klassieke beeldhouwkunst en vormen voorzichtige, kwetsbare antwoorden op uiteenlopende vragen of bedenkingen. De laan waaraan het Golfpark is gelegen heet de Laan der Continenten. De twee karakteristieke hoofden in de muurnissen aan weerszijden van de hoofdentree van het clubhuis beelden dan ook Azië en Afrika uit.


Yvonne Dollé Gijzelaar

Door de observatie van mens en dier komt Yvonne Dollé Gijzelaar tot haar specifieke vormgeving in keramiek en brons. In de keramische beelden kan men de godin in de vrouw herkennen. Ze zijn sober opgezet, gestileerd en zeer elegant in hun houding, slechts het hoofd is uitgewerkt en gedetailleerd. Het is de basisuitdrukking van charme en elegantie. Haar bronzen beelden zijn uitbundig en humoristisch, anderzijds zijn de groepen van mensen die zij maakt in brons in droefheid en eenzaamheid gehuld.